MANIFEST SANT ROC ALTERNATIU!

Aquest text en forma de manifest, el signem un grup de persones que enguany no ens sentim ni representades, ni acollides pel Patronat de Sant Roc.

Les nostres diferències amb el Patronat han sorgit arran de la obligatorietat d'anar a l'ofrena de St. Roc per tal de poder a exercir de macip/a.

Davant d'aquest fet nosaltres vàrem engegar un procés de diàleg amb el patronat amb l'objectiu d'aconseguir una alternativa a fer un acte presencial a l'església. Ja que entenem que aquest, no és un compromís que es pugui exigir a ningú com a condició sinequanon per a poder empunyar una almorratxa. Aquesta idea l'argumentem mitjançant la llibertat de culte que tots i totes tenim.

Entenem que quan es toquen temes morals, dins dels quals s'hi poden encabir: motius religiosos, culturals, d'orientació sexual o fins hi tot de simpatia envers una institució, no és pot exigir ni obligar a res. Creiem que aquesta activitat concreta ha de ser optativa.

La junta del Patronat, molt encertadament, va decidir portar aquest punt a l'assemblea de macips. A l'hora d'abordar aquest tema, es va llegir un redactat que qualifiquem d'agressiu, ofensiu i amb la informació greument manipulada en el qual s'explicava la situació des del seu punt de vista. A continuació nosaltres vam demanar la paraula per a poder manifestar la nostra posició, fent servir un discurs, que a diferència del seu, no va girar entorn a les diferències i les situacions tenses que s'han pogut produir entre ambdues bandes. Sinó que simplement ens vam limitar a expressar la nostra posició i els arguments que la sostenen, mitjançant un to calmat, unes paraules neutres, tot mostrant respecte envers el Patronat i la posició que ells adopten.

La proposta d'oferir una alternativa a tots aquells que per motius múltiples no volem/podem fer un acte presencial a l'església aquell dia es va portar a votació. Es varen votar dues opcions; la primera, admetia la possibilitat de que cadascú pugues triar lliurement si anar o no a ofici, i la segona, que obliga a fer-hi un acte presencial per poder exercir de macip. Els resultats exactes de les votacions no els sabem, però el cert és que la segona opció va ser recolzada per la gran majoria d'assistents.

Hem de dir respecte a aquest exercici democràtic i els resultats obtinguts, que ens sorprèn i a l'hora ens espanta la mentalitat que imperava en aquella assemblea.

La majoria d'assistents eren persones amb edats semblants a la nostra, gent jove, que amb segons quins temes presenta una mentalitat poc integradora, molt conservadora i fins hi tot gosaríem dir retrògrada.

Per un altre costat també val a dir que tot hi haver-hi persones del tot convençudes també n'hi havien tantes d'altres amb uns principis molt poc definits lo qual també ens sembla preocupant.

Tot plegat ens fa veure un futur bastant negre per a la nostra vila.

En el moment en que s'està mantenint una activitat de caire religiós en un lloc de culte, "perquè toca... perquè un dia és un dia... perquè no fa res entrar a baixar el cap i fer veure que ens ho creiem..."; arribats a aquest punt, potser convé que molts d'ells es plantegin perquè fan les coses i mirin una mica més enllà.

Nosaltres entenem que fer teatre en una església, malgrat quedi molt maco veure els bancs replets de macips i macipes, és una falta de respecte total i una mostra d'hipocresia important.

Ens sembla preocupant veure com a escala local estem tots i totes permeten que el joc democràtic incideixi en les decisions morals, ètiques i individuals de cadascú. (Entenent que això que denunciem, no hi ha assemblea, poble ni grup de persones que amb uns vots hi puguin intervenir)

També, hem d'afegir, que nosaltres fent aquest exercici de debat amb el patronat, hem après i ens hem adonat de varies coses. La més important; és que el problema real no resideix única i exclusivament en la condició indispensable d'anar a ofici per tal de poder participar de la festa, sinó que ja va més enllà i està relacionat amb la manera com s'està enfocant i gestionant aquesta tradició tant nostra, tant de tots.

Sembla que s'està mirant de folkoritzar i estancar aquesta tradició en un moment determinat de la història tot obviant el dinamisme de la societat i el de la nostra vila en concret.

En resumides contes la festa s'està enfocant més de cara enfora que de cara endins. S'està deixant de banda l'escala local per assolir-ne d'altres més grans i més transcendents. Tenim la sensació que l'objectiu és el de fer-nos famosos i coneguts arreu. Quan des del nostre punt de vista, aquesta tradició, si té una peculiaritat, és que és una festa local, del i pel poble, a petita escala i això és el que la fa especial.

Davant d'aquesta situació, nosaltres, els partidaris de poder triar lliurement si fer un acte presencial o no a ofici, aquells que tal i com ha decidit l'assemblea no tenim cabuda dins del Patronat, hem decidit realitzar una sortida de macips i macipes alternativa completament desvinculada al Patronat.

Així doncs convoquem a tothom qui ho desitgi, a participar del nostre cercavila. Tothom hi té cabuda independentment de l'edat, el sexe, la condició sexual...

Així,si vols de fer macip/a t'esprem el dia 16 a les 8 del matí a la placeta de l'església.

Per un Sant Roc de tots i per a tots, VINE I SURT AMB NOSALTRES!

-Col·lectiu de Macips i Macipes alternatius-

40 comentaris

Afegeix un comentari nou

Comentaris

o.c.g

tot plegat

Enviat per o.c.g el Ds, 13/08/2011 - 10:20

El resum de tot plegat és: poca feina.
No entenc perquè ha sorgit aquest debat quan el rerafons és evident: poder anar a esmorzar al Tas-Tam de bon dematí. Si aquesta és la qüestió, hauríem de lluitar perquè al mateix doa aquesta (o altres) cafeteries ens l'oferissin gratuït, o si més no, en bonus. :)
Tampoc comprenc perquè es genera aquest debat dos dies abans de les festes, és un intent de fer cridar l'atenció o hi ha un cap de turc amagat, ple de rencor i que actua a l'ombra, inclús ningú ha parlat de la implicació d'ETA o Al-Qaeda.
I l'altra gran pregunta és, perquè (si més no) un dels protagonistes del cartell ara és macip alternatiu?
Bé, sense ànims d'ofendre a ningú la certesa és que aquest conflicte està derivant cap a la violència i la tensió. Sobretot dels joves i és una llàstima. Em sembla increïble que ens tirem les pedres uns i altres, sobretot entre amics, enlloc d'anar tots a una. Ens estem dividint i no ems n'adonem. Després això morirà (com moltes d'altres festes) i ens queixarem. Ens queixem. Però la soluciò no rau en mots ni escrits sinó en accions i si volem apostar per un canbi, si desitgem aquesta transformació social, doncs fem-la, però començant per dins, no des de fora asseguts als graons de la placeta de l'esglèsia, sinó dins de les entitats, treballant fins taard, durant tot l'any, amb pocs recursos, i la il.lusió, i les reunions i les trobades i aquestes despeses de tfn i gasolina que sempre sorgeixen.

I un cop fet potser ens adonarem que hi ha altres temes vitals a tractar i que queden a l'ombra per la poca feina. Les retallades del CAP, la falta d'aliments a Càrites, l'augment de demandes als ajuts i serveis de S.S. o perquè encara no hem arrencat tots els parquímetres de la vil.la, la destrossa dels nostres rials, i un passeig de mar tallat e incòmode. I també les retallades en ensenyament i perquè no, en cultura.

I que la festa no decaigui, al capdevall (i espero) això és l'essencial.
I ara torno a la feina, que entre tot en tinc massa.

Jo

o.c.g

ups

Enviat per o.c.g el Ds, 13/08/2011 - 10:23

Ups, disculpeu per les faltes d'ortografia.

Jo

Neus Martí Montmany

Estic d'acord amb l'Udi i, és

Enviat per Neus Martí Montmany el Ds, 13/08/2011 - 14:29

Estic d'acord amb l'Udi i, és més, diré que se m'estan inflant els collons amb tanta tonteria. La festa de Sant Roc és per tothom i del poble i només del poble i cada arenyenc la celebra com vol, ja sigui anant a missa, ja sigui fent una orgia col·lectivta a la placeta.

Dixit!

Salut i festa!

Pat

.....

Enviat per Pat el Ds, 13/08/2011 - 15:14

1- Tu creus que si el rerefons es poder anar a esmorzar al tas-tam estariem muntant tot això? Si que de vegades som una mica golafrets però aviam.. tampoc tant!

2-Els protagonistes del cartell poden fer el que vulguin i subscriure's amb qui vulguin.
Precisament això, evidencïa que al cap i a la fi no deixem de ser amics (alguns) i veïns uns altres. El debat no ha de generar enemistat..Com és evident els amics no sempre estan d'acord, però tot hi axí no deixen de ser amics. És el que té l'amistat; per si no ho sabies els amics s'accepten tal i com son pensin com tú o no.

3- Pel que fa a lo de; ens estem dividint.. S'ha intentat arribar a un punt comú i poder sortir tots junts! Però aquest any no s'ha aconsseguit.. Esperem que l'any que ve o l'altre.. pugui ser!

4-Respecte a lo que comentes de la transformació social. Sembla ser que no ens coneixes gaire.. i que a part de a les escales de la placeta no ens has vist a enlloc més. Doncs res, dirte que a Arenys de Mar a banda del patronat hi ha d'altres entitats on hi ha molta gent que hi treballem fort i sempre fins tard, amb il·lusió i amb pocs recursos per aconsseguir una transformació social i fer una tasca de servei a la vil·la.
El que passa és que clar.. cada entitat funciona diferent; n'hi ha que passem desparcebiuts,, ke fem feina de formigueta i no ens penjem medalles, ja que ho fem perque volem i perque la satisfacció que això ens proporciona no hi ha cap reconeixement mediàtic que ho pugui equiparar.

Pat

.....

Enviat per Pat el Ds, 13/08/2011 - 15:15

1- Tu creus que si el rerefons es poder anar a esmorzar al tas-tam estariem muntant tot això? Si que de vegades som una mica golafrets però aviam.. tampoc tant!

2-Els protagonistes del cartell poden fer el que vulguin i subscriure's amb qui vulguin.
Precisament això, evidencïa que al cap i a la fi no deixem de ser amics (alguns) i veïns uns altres. El debat no ha de generar enemistat..Com és evident els amics no sempre estan d'acord, però tot hi axí no deixen de ser amics. És el que té l'amistat; per si no ho sabies els amics s'accepten tal i com son pensin com tú o no.

3- Pel que fa a lo de; ens estem dividint.. S'ha intentat arribar a un punt comú i poder sortir tots junts! Però aquest any no s'ha aconsseguit.. Esperem que l'any que ve o l'altre.. pugui ser!

4-Respecte a lo que comentes de la transformació social. Sembla ser que no ens coneixes gaire.. i que a part de a les escales de la placeta no ens has vist a enlloc més. Doncs res, dirte que a Arenys de Mar a banda del patronat hi ha d'altres entitats on hi ha molta gent que hi treballem fort i sempre fins tard, amb il·lusió i amb pocs recursos per aconsseguir una transformació social i fer una tasca de servei a la vil·la.
El que passa és que clar.. cada entitat funciona diferent; n'hi ha que passem desparcebiuts,, ke fem feina de formigueta i no ens penjem medalles, ja que ho fem perque volem i perque la satisfacció que això ens proporciona no hi ha cap reconeixement mediàtic que ho pugui equiparar.

Doraemon

ALERTAAAA! que torna la inquisició

Enviat per Doraemon el Ds, 13/08/2011 - 15:40

T'has llegit el comentari d'en Pep Quintana o d'en Quim Montmany? Gent Vinculada a St Roc durant molts anys. On en Quim diu, que durant onze anys que ell va fer de macip mai ningú els va obligar a assistir a ofici. QUÈ COI ESTÀ PASSANT AL PATRONAT????????

La història ja les té aquestes coses.. fem dos passos endevant i tres enrrere.
L'àvia d'una amiga meva en temps de la República no es va casar, es va ajuntar am la seva parella i flipava tot veient la seva neta casant-se de blanc i per l'esglesia.

Tornant als sants, per la mateixa regla de tres quian sigui St Zenon el que no vagi a l'esgleisia a cantar les completes no podrà anar a ballar a les barrakes ni pujar als autos de xoc. I qui no acati les normes que se li tallin els els ous (si es que ne te) enmig de la plaça i davant de tothom el dissabte dia de mercat.

Apali.. Bon Sant Roc a Tothom!!!!!!!!!!!!!!

esperanceta

Be, soc una mica aliè a tot

Enviat per esperanceta el Ds, 13/08/2011 - 16:54

Be, soc una mica aliè a tot això i m’agradaria que alguna persona m’ho expliqués be.
Si no vaig errat es tracta d’una celebració tradicional amb un rerefons religiós. El Patronat (o qui sigui) ha estat històricament qui ha organitzat i coordinat els macips.
En una assemblea, que en principi, hi havien els macips es va acordar democràticament que la condició per a fer de macip era anar a missa.
Una part del col•lectiu, com no li va agradar el resultat de la votació, ha organitzat uns macips “alternatius”.
Fins aquí és el que entès, si no fos així prego que em rectifiqueu.
Tenint en compte que ningú mor per anar un cop a missa i es tracta d’una tradició d’arrel religiosa i de participació totalment voluntària no acabo d’entendre l’actitud d’aquest col•lectiu “alternatiu”. Sembla mes una rabieta del tipus “com la votació en la que participo no ha sortit el que m’agrada ja no en serveix”.
En sembla una postura molt poc democràtica, en el sentit “esportiu” del terme, es com jugar un partir de qualsevol esport i en veure que no guanyo marxo a jugar amb els meus “amiguets”.
Com deia el meu avi, qui no vulgui pols que no vagi a l’era. Es a dir, si no vols complir amb les regles i requisits per fer de macip, no ho siguis.
Això de voler tots els drets però cap deure es una actitud que últimament sembla estar de moda. Una llàstima, però jo us ho fareu.
Salut.

esperanceta

Ja ja ja ja, ja ja ja ja, ja

Enviat per esperanceta el Ds, 13/08/2011 - 16:54

Ja ja ja ja, ja ja ja ja, ja ja ja ja...
Realment el programa pot tenir un sentit molt modern...
pero la divisió us ha atrapat. Ni sabeu d'on veniu, ni on aneu.
Esteu a punt de caure a mans del vostre enemic. El teniu a les portes.
Ja ja ja ja, ja ja ja ja, ja ja ja ja...

El dimoni gros.
Nota: dimoni=divisió.

esperanceta

Be, soc una mica aliè a tot

Enviat per esperanceta el Ds, 13/08/2011 - 16:56

Be, soc una mica aliè a tot això i m’agradaria que alguna persona m’ho expliqués be.
Si no vaig errat es tracta d’una celebració tradicional amb un rerefons religiós. El Patronat (o qui sigui) ha estat històricament qui ha organitzat i coordinat els macips.
En una assemblea, que en principi, hi havien els macips es va acordar democràticament que la condició per a fer de macip era anar a missa.
Una part del col•lectiu, com no li va agradar el resultat de la votació, ha organitzat uns macips “alternatius”.
Fins aquí és el que entès, si no fos així prego que em rectifiqueu.
Tenint en compte que ningú mor per anar un cop a missa i es tracta d’una tradició d’arrel religiosa i de participació totalment voluntària no acabo d’entendre l’actitud d’aquest col•lectiu “alternatiu”. Sembla mes una rabieta del tipus “com la votació en la que participo no ha sortit el que m’agrada ja no en serveix”.
En sembla una postura molt poc democràtica, en el sentit “esportiu” del terme, es com jugar un partir de qualsevol esport i en veure que no guanyo marxo a jugar amb els meus “amiguets”.
Com deia el meu avi, qui no vulgui pols que no vagi a l’era. Es a dir, si no vols complir amb les regles i requisits per fer de macip, no ho siguis.
Això de voler tots els drets però cap deure es una actitud que últimament sembla estar de moda. Una llàstima, però jo us ho fareu.
Salut.

Esperanceta

molt ben dit!! Udi

Enviat per Esperanceta el Ds, 13/08/2011 - 17:36

molt ben dit!!

Udi

Pàgines