ARENYS INNOVA I EL MAPA [1]
Enviat per hector [2] el
Hola hola!!
Buuuf... fa massa temps que no escric res i ja tenia el "mono". Aquests maleïts exàmens finals que em consumeixen tot el temps.
Bé, el motiu d'aquest apunt no és altre cosa que donar la meva humil opinió sobre la presentació a la que ahir vaig assistir d'Arenys Innova [3]. Es van dir moltes coses interessants, va ser una declaració d'intencions per part de la unió de botiguers d'Arenys la qual em va emocionar. Sembla que sí que volen fer quelcom per lluitar contra les grans superficies que se'ls estàn menjant però des del meu punt de vista crec que arriven tard.
Crec que li van dir al projecte CENTRE COMERCIAL A CEL OBERT. Molt bonic el nom però crec que ni de prop s'assembla a un centre comercial. Jo, personalment, no sóc usuari d'apestosos centres comercials però em puc imaginar com funciona la rutina del comprador d'aquest tipus de centres.
1 - Agafa el cotxe
2 - Es mou a la ubicació del respectiu centre
3 - Aparca el cotxe al parking GRATUÏT del centre comercial
4 - Fa les compres que calgui (potser triga en això un parell d'horetes bones)
5 - Torna a agafar el cotxe
6 - Se'n torna cap a casa
Ahir vaig escoltar que la unió de botiguers ha negociat amb l'empresa que té els drets d'explotació del pàrquing del Xifré que donaràn "vales" per mitja hora. Home... jo ho veig totalment insuficient. Sé que aquestes negociacions són complicades però crec que és una cosa important ja que si no n'hi ha pàrquing en una societat malalta per la vagància i "petrolitis" ja poden fer plataformes web per trobar el Centre Comercial a Cel Obert que si no n'hi ha lloc per aparcar, ningú vindrà. La cosa quedarà com fins ara.
Altra tema és el de la crisi. Crec que el President de la Unió de Botiguers de Catalunya va relativitzar l'existència de tal crisi. Que tot són, d'alguna manera, suposicions o interessos partidistes i que d'això no s'ha de parlar. Em sembla injust intentar fer creure això a la gent. Jo no sé si haurà crisi o no n'hi haurà però el que és evident és que els sous cada cop estàn més estancats i els preus cada cop estàn més alts (sí, sí, els dels petits botiguers també). Potser això no és per alarmar-se ja que no és el crack que diuen que vindrà cap al 2009. En el suposit de que aquesta crisi es faci efectiva, es va dir que el compradir aniria als petits comerços a comprar perquè no tindria suficient diners per comprar a centres comercials. Això em sembla una mica ingenu, avuí en dia parlant en termes econòmics cap petit comerç pot competir amb les grans superficies. Ells sempre són més competitius en preus per el tipus de producció que fan. Potser el que fa la crisi és que ens mirem més agafar el cotxe per anar a la gran superficie o no, però un cop allà crec que en crisi o sense ella les grans superficies milloraràn els preus de forma sustancial als petits comerços.
La forma màgica existeix fa temps. Els petits comerços han d'apostar per l'especialització si volen sobreviure. Jo no sóc consumidor ni de grans superficies ni de petits comerços. Però se'ls ha de donar als clients alguna cosa diferenciadora. La competitivitat en preus no pot ser, la mitja hora de pàrquing em sembla ridícul... què es pot fer? Apostar pel que les grans superficies mai faràn: la ètica i la qualitat del producte. Centres Comercials d'arreu es podrien anomenar tranquilament Centres Explotadors de Persones i Animals i vindriem a dir el mateix. El problema avuí en dia es que petits comerços pequen del mateix. Fan treballar persones hores i hores a canvi d'un sou de misèria. Estàn els acomiadaments totalment irregulars, els abusos, ... igual que un centre comercial. Des del punt de vista de la ètica de consum, s'hauria de mirar el consum responsable, aconsellar al client en aquesta direcció. En un consum del que realment necessita i no del consum compulsiu i ilògic. Per altra banda, per exemple les fruiteries i carnisseries haurien de cercar proveidors de productes naturals i ecològics. Em sap molt de greu dir que avuí en dia això no passa. La qualitat del producte de la fruiteria del Caprabo és el mateix que la fruiteria de la cantonada. I, evidentment, un pel més car a la cantonada.
Els botiguers d'arreu ja fa temps que han agafat el rol de víctimes. Són víctimes del sistema capitalista, aquell sistema que tants i tants beneficis els hi van donar abans de la proliferació dels centres comercials. Res és etern i si es vol sobreviure s'ha d'innovar. Canviar els mètodes i les estratègies de negoci. O es canvia o es mor.
L'altre gran tema que m'agradaria parlar és la vessant tecnològica. Està molt "guapo" el mapa i tal però no em puc creure que hagiu utilitzat Google Maps. Em sembla contradictori que us queixeu de les grans empreses que se us volen menjar i utilitzeu un producte de la transnacional i més perillosa empresa del món per publicitar-vos. Serà que no n'hi han sistemes georeferencials lliures? Potser no tan coneguts com Google Maps però són aquest tipus de coses a que em referia amb innovar. Sí que es cert que Google treballa bé però... són els amos i senyors de tota la informació! Una empresa privada. No sé, són punts de vista suposo. Què pasaria si ara Google decideix fer xantatge a Arenys Innova i fer-lo descendir en el seu PageRank perquè ha afegit un anunci que no pertany als seus Ads com els hi va passar a la gent de kriptopolis? Utilitzar serveis d'una empresa que censura informació? No ho sé... ho veig poc ètic. No obstant, des del punt de vista pràctic a quedat molt "xulo". Però com es va dir al torn de preguntes, això no és garantia d'èxit. N'hi han altres mesures prioritàries.
Salut!