Jornada pedagògica Salvador Espriu

Unes 150 persones, entre alumnes i professors, van participar el passat divendres, 26 d’abril, a la Jornada Pedagògica Salvador Espriu. La trobada es va fer al Centre Cultural Calisay d’Arenys de Mar, i va tenir com a punt de partida la conferència de l’especialista en Salvador Espriu, Olívia Gassol, que va anar desgranant tota l’obra espriuana i va donar als assistents importants claus interpretatives de l’obra del poeta.

D’entre les múltiples idees que va apuntar Olívia Gassol, destaca el fet que “Espriu demana un esforç fenomenal al lector, perquè li demana fidelitat lectora i retenció d’allò llegit”. I és que a Espriu, va afegir, “no te l’acabes”. Gassol va destacar també el fet que “Espriu evoluciona molt conscientment a partir de la necessitat que veu de renovar la literatura”, de manera que “ja des dels seus inicis la seva literatura esdevé un laboratori d’assaig per buscar noves maneres d’explicar la realitat”. Pel que fa al seu pas pels diferents gèneres (Espriu comença amb novel·la curta i novel·la, passa per la narrativa curta i acaba amb poesia i teatre), Gassol digué: “Per Espriu els gèneres són vasos comunicants, una unitat dins la dispersió”.

En acabar la conferència, i després d’una breu pausa per esmorzar, va començar tot el bloc de comunicacions: experiències que estan duent a terme diferents escoles i instituts del país en relació a l’Any Espriu. Començà en aquest sentit l’Escola Daina-Isard d’Olesa de Montserrat, vuit alumnes de la qual van mostrar l’audiovisual titulat “Una tria d’Antígona”. A continuació va ser el torn de l’Institut Bernat Ferrer de Molins de Rei. La professora Montserrat Forcada d’aquest institut va explicar el projecte “Operació poesia”. Es tracta d’un projecte que realitzen cada any, però que enguany han emfasitzat en ser l’Any Espriu. “Operació poesia” consisteix en un treball basat en el poema “Assaig de càntic en el temple”: primer els alumnes analitzen i treballen aquest poema i a continuació l’han de plagiar fent un “Assaig de càntic” d’un tema personal.

Continuant amb aquest apartat d’experiències, Enric Martín, de l’Institut Jaume Callís de Vic, va explicar el curtmetratge fet per dues alumnes seves. Titulat “A pas de dama”, es tracta d’una adaptació del conte Tereseta-que-baixava-les-escales d’Espriu. Per la seva banda, Norbert Botella, de l’Institut Baix Empordà de Palafrugell, va explicar el projecte “Cementiri de Sinera. Una filmació”, en què participen 30 alumnes de 1r i 3r d’ESO d’aquest centre. A continuació, la professora de castellà de l’Institut Castellar de Castellar del Vallès, Ester Falip, va explicar l’exercici de literatura comparada que realitzen al seu centre: es tracta de traduir alguns poemes d’Espriu a l’espanyol.

Finalment, va ser el torn de l’Institut Salvador Espriu de Barcelona: tres professors d’aquest centre van explicar com, enguany, per celebrar l’Any Espriu, han decidit donar a totes les festivitats (Carnestoltes, Sant Jordi...) un “toc Espriu”. Per acabar la jornada del matí, 24 alumnes de l’Institut Alexandre Deulofeu de Figueres van oferir una representació deliciosa. Sota el títol “Portem les paraules d’Espriu a l’escenari”, els alumnes van representar, en primer lloc, el conte "Tereseta-que-baixava-les-escales” i, a continuació, van declamar diferents poemes d’Espriu.

Havent dinat, els participants de la trobada van recorrer Arenys de Mar i els recons espriuans seguint una de les rutes literàries que ofereix la companyia Alambiq.

Afegeix un comentari nou