El "barco xino" Pagoda #elmoll

El “barco xino” va ser el nom més  habitual per referir-se l'exòtic vaixell que va estar amarrat al moll pesquer d'Arenys a inicis dels anys 70. Pagoda és el nom que lluïa al mirall de popa. Un nom que estava estretament relacionat a tota l'estructura i decoració de coberta a l'estil dels temples xinesos. Les seves dimensions, el seu cridaner color vermell i les postals turístiques de l'època van fer fer que seguis molt present entre tots els visitants del port, fins i tot, després de marxar destí al port de Barcelona.

 

El secrets del “barco xino”

 

L'exotisme del “barco xino” va generar tota una rumorologia local a l'entorn de la seva activitat, alimentada i possiblement influïda pel cinema d'acció de l'època, relacionat amb les arts marcials i màfies. Encara avui qui en parla diu recordar que va ser “un casino flotant en aigües internacionals” i altres, sense poder-hi posar la ma al foc, pensen en activitats d'oci, més o menys turbulentes, d'empresaris de finals del franquisme. El cas però és que l'activitat del vaixell no degué ser massa profitosa atès que es va acabar enfonsant l'any 1991, al port de Barcelona, després de molt de temps d'abandonament. Es va reflotar però el seu estat no va permetre cap possible reparació i es va traslladar amb una gavarra fins el biòtop del davant de Barcelona on també hi reposen les restes de la caravel·la Santa Maria.

 

El secret però que mantenia amagat el “barco xino” no era pas la seva activitat present sinó la seva vida passada. El bastiment era el pailebot Porto-colom, construït el 1918 al port mallorquí de Porto colom, al municipi de Felanitx. Va ser construït en fusta i arborat amb dos pals. 

Les seves dimensions eren:

Eslora: 26 metres (25,94)

Mànega; 6,92

Puntal: 2,66

 

Dels fulls del registre a Palma, que ens ha facilitat en Vicente Garcia, hem pogut saber que el 9 de desembre de 1918 es va fer l'abanderament i que el seu propietari va ser Antoni xxxx Ferrer (dificultat per llegir-lo)  de Felanitx. El 15 de juny de 1921 es va vendre a Enric Ferrer Portals, de Barcelona (Carrrer d'Alfons XII, 18) per 20.000 pessetes. I l'any 1925 va pasar la matrícula al foli de la 2a llista de Barcelona.

 

Aquests dades administratives permeten aprofundir en un segon secret del "barco xino" que encara el fa més arenyenc. El pailebot Porto Colom és coetani del Carlitos, el darrer pailebot construït a les drassanes d'Arenys de Mar. Van ser construïts als mateixos dies i van començar a navegar el desembre de 1918, un des de Porto Colom i l'altre des d'Arenys. I, només uns mesos mes tard, a primers de maig de 1919, coincidien al Port de Barcelona (d'acord a aquest apunt nàutic de la Vanguardia). El Carlitos arribava de Portvendres i el Porto Colom des de Felanitx-Porto Colom.

 

Aquest apunt és obert a noves informacions sobre la història del Porto Colom o la reforma del Pagoda. En Joan Gelabert ens ha aportat una fotografia de la construcció i ens ha dit que els seu padrí (avi) i el seu germà van treballar-hi com a mestres d'aixa. Agraïr també les aportacions fotogràfiques de l'estada a Arenys d'en Frank Gonzàlez i les dels seus darrers dies a Barcelona, d'en Miquel Borillo que va participar en els treballs de rescat i el seu trasllat final. 

Afegeix un comentari nou