Del carril bici, la seva utilitat i de l'aparcament a la riera

Navego pel Facebook i veig que la regidora Assum Balliu, penja aquesta foto i que al peu de la mateixa hi apareix el següent text: '' Es retiren les jardineres i la Riera es torna més insegura per les persones #carrilbici ''

Faig aquest apunt perquè veig que al final del text que acompanya la imatge hi surt el hashtag #carrilbici

No descobreixo la sopa d'all si dic que el carril bici, a la pràctica, no ha funcionat. Aquest estiu, tant al matí com a la tarda l'he volgut utilitzar i mai he aconseguit anar des de la plaça de l'Església fins a l'alçada de l'ajuntament sense sortir del carril (en ambdós sentits del transit). Quan no m'hi trobava un cotxe aparcat en doble fila, me n'hi trobava un de parat perquè xerrava amb alguna persona del TasTam, Raconet o Jijonenca. També em trobava cotxes ben aparcats d'on en sortien els conductors de cop i volta, sense mirar si passava algun ciclista. No cal dir, a més, que el carril bici de la part alta tampoc no ha funcionat mai.

Si realment es vol donar prioritat a la bicicleta s'ha de reduir o limitar - digue-ho com vulgueu - el trànsit de la riera, però aleshores s'estarà perjudicant el comerç que hi ha en aquesta via publica.

Entenc que la manca d'aparcament en determinades zones de la riera afecta negativa i directament al comerç establert en aquest indret del poble. Potser s'hauria de fer un estudi - si ja existeix el desconec -, però crec que molts dels clients que tenen aquests establiments utilitzen el cotxe per arribar-hi. Segurament el client al qual faig referència no és un veí del casc antic del poble, però pensem en algú que viu a les rodalies: vindrà a peu a comprar - potser sí -, però, està disposat a tornar a casa carregat amb la compra? O pensem en algú que viu en un altre poble i vol venir a comprar tal producte en tal botiga: aquesta persona que ve de fora a comprar si nó ve amb transport públic vindrà amb transport privat, aleshores on aparca? Pot aparcar a la riera, però si ve segons a quina hora ja no hi trobarà lloc, pot aparcar a l'aparcament del Xifré, però ha de pagar i haurà de caminar carregat amb la compra, també pot aparcar a l'aparcament de la platja, però també haurà de pagar i també haurà d'anar carregat amb la compra - malgrat en aquest cas faci baixada.

He buscat per la xarxa l'existència d'algun estudi que determinés la distància a que està disposat a aparcar el seu cotxe una persona per anar a comprar un producte, però no l'he trobat. Com que no tinc informe, faig servir el sentit comú. Si jo vaig a comprar a tal poble on voldré aparcar: a 10 minuts de l'establiment o davant mateix de l'establiment? Jo, senyors/es, vull aparcar el cotxe el més a prop possible de l'establiment. I si a Arenys he d'aparcar a 10 minuts i a més he de pagar me'n vaig a Canet que almenys l'aparcament és gratuït.

Potser s'han d'establir prioritats o definir què volem a la riera. Aquest model de riera actual no m'ha agradat mai, ja quan es va presentar el projecte recordo que vaig anar al Calisay a veure'l i vaig omplir el paper on podies valorar-ne diferents aspectes i donar-ne la teva opinió.

Si volem una riera pel vianant, s'ha de desviar el trànsit de la riera i fer un carril bici digne. Si volem potenciar el comerç local s'han de crear places d'aparcament. Si volem les dues coses i fer contents a ciclistes i comerciants, penso, anem equivocats i ho tenim pelut. Jo, ciclista aficionat, víctima d'un ús nefast del carril bici per part dels senyors conductors, prefereixo la potenciació del comerç de la riera - amb més places d'aparcaments, per tant, a la riera - que no pas mantenir o millorar un carril bici que a la pràctica no es pot fer servir.

Ja per acabar i per referir-me a la imatge, tinc els meus dubtes sobre si la riera serà més insegura ara que abans, tenint en compte el material amb que estan fetes aquestes jardineres. Agafant-me al hashtag de peu de foto: #carrilbici, penso que si un ciclista cau amb tanta mala fortuna que es dóna un cop contra una d'aquestes jardineres es podrà fer més mal que si impacte contra una de les lloses.

1 comentari

Afegeix un comentari nou

Comentaris

@miquelcolomert

Bicicleta

Enviat per @miquelcolomert el Dv, 30/09/2011 - 00:09

Anar amb bicicleta fa suar, estimat Oriol!